Aarhus Universitets Ultimate

Aarhus Universitets Ultimate (tidligere Århus Ultimate og Frisbee Klub - ÅUFK) blev dannet i 1992.

Sportsgrenen Ultimate Frisbee er en no-contact hold-sport, som kan spilles på alle niveauer af både drenge og piger, og spilles såvel udendørs som indendørs. Sporten sætter krav til fysikken, og har et stort taktisk og teknisk element.

Udendørs foregår spillet på en bane der er 100 meter lang, og 37 meter bred. I hver ende af banen er der en målzone (kaldet endzone) der er 18 meter. Man spiller 7 mod 7, og scorer ved at gribe frisbeen (disc'en) i modstanderens endzone. Det er ikke tilladt at løbe med disc'en, så man bevæger sig frem på banen ved at kaste til sine holdkammerater. Modstanderholdet kan få discen hvis denne enten kastes væk, gribes af det forsvarende hold, eller slåes i jorden ("blockes").

Indendørs foregår spillet på samme måde. Her måler banen blot 40 x 20 meter, svarende til en håndboldbane, med en zone der er 9 meter dyb. Der spilles 5 mod 5.

At udvise god "Spirit" er en vigtig del af sporten, og der er således ingen dommer. Spillerne på banen dømmer selv kampene,  hvilket også er tilfældet til de store turneringer som EM og VM - og det fungerer overraskende godt.

Kom og prøv!

Mailadresse: strangbaek@gmail.com

Kontaktperson: Søren Trangbæk

Telefonnummer: / 22452948