Århus Rugby Klub

Træning

Hver tirsdag og torsdag (ungdom træner også nogle gange søndag og så har de forskellige hold kampe i weekenden)

Ungdom 17-19.30

Senior herrer 18.30-20.30

Senior kvinder 17.30-19

Vi træner i Viby, bagved Bowl n fun, Vårkjærvej 75 8260 Viby J. Kig forbi hvis du har lyst til at være med, stille nogle spørgsmå eller bare at se hvad sporten går ud på.

UDSTYR
Rugby kræver ikke specielt træningsudstyr. Men man skal altid sørge for at klæde sig godt på, alt efter vejret. Almindeligt træningstøj kan sagtens bruges, men vi anbefaler at man har et par rugby(fodbold)støvler og et par tandbeskyttere. Til kampe udleverer klubben kamptrøjer, men man skal selv sørge for strømper. Begge dele kan købes i klubben til fordelagtige priser. Vi sælger også T-shirts, sweatshirts, skjorter, poloer mv.

SOCIALT
Aarhus Rugby Klub er en hyggelig klub med et super godt fællesskab, og vi har derfor meget at tilbyde – også uden for banen. Vi mødes og ser rugbykampe, spiser sammen og holder fester, og der er i det hele taget rig mulighed for at lære en masse gode mennesker at kende. Hold øje med vores Facebook, hvor vi opdaterer med kampe og sociale begivenheder.

Ungdom er sammen for at spille og lege, men også for at lære om rugbyens hæderkronede traditioner. Udover rugbyspillet ønsker vi at lære de unge noget om social adfærd, kammeratskab, accept af hinandens forskelligheder, fysisk aktivitet, styrke deres motorik og koordinering, hvilket alt sammen er med til at gøre dem til gode rugbyspillere og derudover give dem selvværd og selvtillid.

REGLERNE KORT (det er slet ikke så indviklet i virkeligheden)

Et seniorhold består af 15 spillere, hvor ungdomshold består af færre spillere alt efter aldersgruppe. En seniorkamp varer 2×40 minutter, og ungdomskampe er af kortere varighed også alt efter alder. Spilleren må bære, aflevere, sparke og placere bolden. Bolden må kun afleveres til medspillere ved at spille den bagud eller til siden.

UDSPARK. Kampen begynder med et udspark. Bolden skal pas- sere 10-meter linien på modstanderens banehalvdel. På samme måde sættes spillet i gang efter en scoring. Når bolden ikke ud over de 10 meter afgør modstanderen om der skal sparkes om eller om der skal være en klynge på midten af banen.

BOLDEN. Den ovale bold skal bæres i hænderne og må kun afleveres bagud eller til siden. En gylden regel er, at du altid skal befinde dig mellem boldbæreren og din egen mållinie, når du deltager i spillet, ellers er du off-side.

SPARK. Bolden må sparkes fremad på banen. Hvor som helst på banen kan man få 3 point ved at dropsparke bolden mellem de velkendte H-formede målstolper. Drop spark laves ved at slippe bolden fra hænderne, lade den falde og ramme jorden og efter- følgende sparke til den.

KLYNGEN OG KÆDEN. Klyngespillere er stærke og kan lide det hårde spil. Bag dem har man kæden. De er hurtigere og leverer et mere spektakulært spil. Desuden er der spillerne med num- rene 9 og 10 på ryggen. De er holdets hjerne og binder kæden og klyngen sammen.

KLYNGE. Taber eller kaster man bolden fremad, dømmes der klynge. Klyngespillerne (spillere nr. 1-8) fra begge hold står i formation over for hinanden og bolden sættes ind i midten. I klyngen er det kun hookeren der som udgangspunkt må røre ved bolden, hvilket han kun må gøre med foden. En klynge slutter når bolden er ude af klyngen. Indtil da må bolden ikke røres af nogen.

INDKAST. Kommer bolden ud over sidelinien, dømmes der ind- kast. Klyngespillerne fra begge hold stiller sig over for hinanden på to rækker vinkelret på sidelinien og bolden kastes ind over midten imellem de to rækker.

STRAFFESPARK. Hvis en spiller f.eks. er off-side eller tackler for højt, dømmes der straffe. Straffe kan dømmes overalt på banen og skal tages, hvor forseelsen er begået. Bolden lægges på jorden og må ikke samles op før man har rørt den med foden. Ved straffe kan man også vælge at forsøge at sparke bolden imellem stol- perne, hvorved man kan opnå 3 point.

SCORING. En fuld scoring giver 7 point, hvoraf man får 5 point ved at lægge bolden i scoringsfeltet (et “forsøg”). Derudover får man 2 point, hvis man efterfølgende sparker bolden mellem stængerne.

TACKLING. Kun den spiller, der har bolden, må tackles. Ved en tackling bliver en spiller fastholdt og evt. bragt til jorden. Man må ikke tackle en spiller over brysthøjde.

www.aarhusrugbyklub.dk

Kontaktperson: Anna Vedel

Mail: formand@aarhusrugbyklub.dk

• Rugby (Børn og unge, Voksne, Seniorer)