Udendørs anlægBakkegårdskolens Idrætsanlæg, Bavnehøjskoles Idrætsanlæg, Beder Skoles Idrætsanlæg, Bellevue Idrætsanlæg, Brabrand Idrætsanlæg, Bøgeskov Idrætsanlæg, Christiansbjerg Idrætsanlæg, Egelund Idrætsanlæg, Elev Skoles Idrætsanlæg, Ellekærskolens Idrætsanlæg, Ellevangskolens Idrætsanlæg, Elsted Skoles Idrætsanlæg, Engdalskolens Idrætsanlæg, Frederiksbjerg Idrætsanlæg, Frydenlundskolens Idrætsanlæg, Gammelgårdskolens Idrætsanlæg, Gartnerparkens Idrætsanlæg, Grønløkkeskolens Idrætsanlæg, Hasle Skoles Idrætsanlæg, Holme Skoles Idrætsanlæg, Hårup Skoles Idrætsanlæg, Højvangskolens Idrætsanlæg, Katrinebjergskolens Idrætsanlæg, Kolt Skoles Idrætsanlæg, Kragelund Idrætsanlæg(Stadion), Kragelundskolens Idrætsanlæg, Kulgårdens Idrætsanlæg, Langenæs Idrætsanlæg, Lisbjerg Skole udendørs, Lundbjergvang Idrætsanlæg, Lyseng Idrætsanlæg, Lystrup Idrætsanlæg, Lystrup Skoles Idrætsanlæg, Læssøesgades Skoles Idrætsanlæg, Malling Skoles Idrætsanlæg, Mårslet Skoles Idrætsanlæg, Møllevangskolens Idrætsanlæg, Næshøjskolens Idrætsanlæg, Riisvangen Idrætsanlæg, Ringgadebroens Idrætsanlæg, Risskov Skoles Idrætsanlæg, Rosenvangskolens Idrætsanlæg, Rundhøjskolens Idrætsanlæg, Sabro-Korsvejskolens Idrætsanlæg, Skjoldhøjskolens Idrætsanlæg, Skovvangskolens Idrætsanlæg, Skæring Bybane , Skæring Skoles Idrætsanlæg, Skødstrup Skoles Idrætsanlæg, Solbjergskolens Idrætsanlæg, Spørring Idrætsanlæg, Stautrup Idrætsanlæg, Strandskolens Idrætsanlæg, Studstrup Idrætsanlæg, Sødalskolens Idrætsanlæg, Sølystskolens Idrætsanlæg, Søndervangskolens Idrætsanlæg, Tilst Skoles Idrætsanlæg, Tovshøjskolens Idrætsanlæg, Tranbjerg Skoles Idrætsanlæg, Vejlby-Risskov Idrætsanlæ, Vestereng Idrætsanlæg, Viby Idrætsanlæg, Virup Skoles Idrætsanlæg, Vorrevangskolens Idrætsanlæg, Åby Skoles Idrætsanlæg, Åbyhøj Idrætsanlæg, Åbyhøj Park Idrætsanlæg

Corona/Covid-19 Genåbning af fase 3

10.06.2020 Forfatter: Jakob Helmer Nielsen

Til alle Fodboldklubber og øvrige brugere af Aarhus Kommunes boldbaner. Genåbning fase 3.

Reviderede retningslinjer for udendørs idræts- og foreningsaktiviteter:
Kulturministeriet offentliggjorde den 8. juni 2020 reviderede retningslinjer for tredje fase af genåbningen:
Retningslinjer for genåbning af idræts- og foreningsliv – udendørs.

De to mest afgørende nyheder er, at deltagerantallet i aktiviteter opjusteres fra max. 10 personer til max 50 personer. Samt at der åbnes op for klub-, bade- og omklædningsfaciliteter.

Vedr. anvendelse af bade- og omklædningsfaciliteter henvises der i øvrigt til Retningslinjer for genåbning af idræts- og foreningsliv – indendørs”.

Der skal henledes særlig opmærksomhed til krav vedr. rengøring og hygiejne, samt arealer i forhold til antal personer forsamlet i samme lokaler.

Fra Sport & Fritid er det vigtigt at gøre opmærksom på, at foreninger/brugere selv er ansvarlige for at tilrettelægge aktiviteterne så de lever op til ovenstående retningslinjer, de i gældende sundhedsmæssige retningslinjer samt vejledninger fra de enkelte specialforbund. Dette gælder bl.a. i forhold til aktiviteternes tilrettelæggelse, herunder antal af medlemmer der er samlet, afstandskrav, krav til rengøring og hygiejne, opsætning af plakater, adgang til sprit mv.

For yderligere råd og vejledning til hvordan foreningen kan tilrettelægge sine udendørsaktiviteter skal vi henvise til at man kontakter sit specialforbund. Vi anbefaler, at man følger de enkelte specialforbunds retningslinjer.

Bade- og omklædningsfaciliteter:

Mulighed for adgang til kommunale bade- og omklædningsfaciliteter kan variere mellem de forskellige faciliteter afhængig af de lokale forhold. Det er vigtigt at foreningerne overholder og følger de udmeldte retningslinjer og de gældende forhold på det enkelte anlæg. Fra kommunens side vil der ikke kunne foretages rengøring mellem de forskellige brugere. Det er derfor vigtigt at foreninger/brugere selv sørger for at sikre den nødvendige rengøring af særligt kontaktflader før og efter brug. Lokalerne skal efterlades så de er klar til næste bruger.

Foreninger skal forud for ibrugtagning af bade- og omklædningsfaciliteter tage kontakt til kontaktpersonen på det enkelte anlæg og aftale nærmere i forhold til brug af indendørsfaciliteter. Kontaktliste for alle anlæg kan findes her.

Foreninger der råder over egne klub- og omklædningsfaciliteter og selv står for rengøringen af disse, kan selv afgøre hvornår man ønsker at åbne op for brug af disse. Foreningen har i den forbindelse selv ansvaret for at det sker i henhold til de udmeldte retningslinjer fra Kulturministeriet.

Bookingtilladelse:

De udendørs idrætsanlæg og foreningsfaciliteter er forbeholdt foreninger med gyldig booking eller brugsaftale.

Bemærk i øvrigt, at de udendørs idrætsanlæg er åbne for aktivitet i sommerferien - dog kun med gyldig booking. Ansøgning herom skal være Sport & Fritid i hænde senest d. 26. juni 2020. Der kan kun ansøges om sommerferietider på mail til Morten Thomsen på mnat@aarhus.dk.

Aarhus Kommune opfordrer til, at Sundhedsstyrelsens med gode råd til udendørs idræt ophænges synligt og gerne flere steder.
Sundhedsstyrelsens anbefalinger kan læses her.

Sundhedsstyrelsens plakat til udendørs idræt

Sport & Fritid skal i øvrigt opfordre til, at foreningerne til enhver tid følger myndighedernes anvisninger på https://coronasmitte.dk

DIFs vejledning vedr. Covid-19.

Spørgsmål rettes til Jakob Helmer Nielsen på njah@aarhus.dk eller 4184 8639, eller Morten Thomsen på mnat@aarhus.dk eller 8940 4854

Denne besked er relevant indtil: 03.08.2020