• Status, COVID-19, pr. 11. maj 2020 - boldbaner.

Til alle Fodboldklubber og øvrige brugere af Aarhus Kommunes boldbaner.

Statsministeriet offentliggjorde den 7. maj 2020 planen for anden fase af genåbningen.

Efterfølgende har DBU meldt ud, at udendørs fodboldaktiviteter nu igen kan starte op.
    Udmeldingen kommer efter dialog og godkendelse fra myndighederne.
    Med udmeldingen har DBU præsenteret en række retningslinjer for, hvordan udendørs fodbold kan udføres sundhedsmæssigt forsvarligt.
    Disse anbefalinger omfatter kun fodbold på de udendørs fodboldbaner.

Anbefalingerne kan læses her: http://dbu.dk/media/16514/protokol-fodboldens-corona-regler-07-05-2020.pdf

Aarhus Kommune har, baseret på myndighedernes retningslinjer og udmeldingerne fra DBU, valgt at åbne op for brug af kommunale boldbaner til aktiviteter og foreninger, der falder indenfor retningslinjerne.
    Øvrige foreninger med aktiviteter på boldbaner:
    Adgang til brug af faciliteterne er under forudsætning af, at foreningerne følger retningslinjerne fra Sundhedsstyrelsen og de vejledninger der er udarbejdet af DBU/ de enkelte specialforbund.

Foreningerne er selv ansvarlige for at tilrettelægge aktiviteterne så de lever op til de sundhedsmæssige retningslinjer og specialforbunds vedledninger, herunder antal af medlemmer der er samlet, opsætning af plakater, adgang til sprit mv.
    For yderligere råd og vejledning til hvordan foreningen kan tilrettelægge sine udendørsaktiviteter skal vi henvise til at man kontakter sit specialforbund. Vi anbefaler, at man følger de enkelte specialforbunds retningslinjer.

Aarhus Kommunes omklædningsfaciliteter, klubhuse og toiletter vil fortsat være lukkede og kan ikke benyttes.
    Dette betyder, at der skal klædes om hjemmefra og at der ikke er adgang til toiletter i forbindelse med foreningsaktiviteterne.
    Sport & Fritid arbejder på en afklaring i forhold til mulighederne for evt. adgang til klubhuse, omklædningsrum og toiletter med udgangspunkt i myndighedernes retningslinjer og de lokale forhold på det enkelte idrætsanlæg.

Der vil være tilladt adgang for, at foreninger kan hente materiale og udstyr i tilhørende redskabs- og materialerum.
    Men ophold i lokalerne er ikke tilladt.

Såfremt der er klubber, hvis redskabs- og materiale ligger i tilknytning til en skole, er det klubbens eget ansvar at koordinere med den pågældende skole vedr. adgangsmuligheder.

Aarhus Kommune opfordrer til, at Sundhedsstyrelsens og DBUs plakater med gode råd til udendørs idræt ophænges synligt og gerne flere steder.
    Plakaten kan downloades på dette link:
    Sundhedsstyrelsens plakat til udendørs idræt: https://www.dif.dk/-/media/corona/filer/sst_corona_poster_undendors.pdf?la=da
    DBUs plakat vedr . Corona regler kan findes her: https://www.dbu.dk/nyheder/2020/maj/fodboldklubberne-kan-aabne-igen-med-corona-regler/

De udendørs idrætsanlæg og foreningsfaciliteter er forbeholdt foreninger med gyldig booking eller brugsaftale.
    Alle bookinger har været annullerede til og med d. 10. maj 2020. Disse bookinger er nu genoprettet.

Sport & Fritid skal i øvrigt opfordre til, at foreningerne til enhver tid følger myndighedernes anvisninger på https://coronasmitte.dk

Spørgsmål rettes til Jakob Helmer Nielsen på njah@aarhus.dk eller 4184 8639, eller Morten Thomsen på mnat@aarhus.dk eller 8940 4854

Morten Pedersen, Sektionsleder

SPORT & FRITID
    Kultur og Borgerservice
    N. J. Fjords Gade 2, 8000 Aarhus C
    Telefon direkte 8940 4821
    e-mail: mpe@aarhus.dk

12.05.2020 Ib Stenvang
  • Åbnet op for booking af restider via portalen i ny sæson (august 2020 - juni 2021).

Vi har åbnet op for booking af restider for næste sæson ( august 2020 - juni...læs mere
    23.01.2020 Ib Stenvang
  • Liste over kontaktpersoner på skole- og idrætsanlæg 2020

Liste over kontaktpersoner på skole- og idrætsanlæg 2020  ...læs mere
    17.12.2019 Abir Saleh
  • Fjordsgade forenings- og fritidshus

Se hjemmeside om stedet; https://fjordsgade.aarhus.dk/ og følgende;

Huset er åbent på hverdage fra 8 - 22, samt lørdag og søndag fra 9 - 17.

I juli og august måned er der begrænset åbningstid (alene hverdage fra 8 - 16).

Der er særlige åbningstider omkring jul og nytår, samt påske.

06.09.2019 Ib Stenvang
  • Afregning af Fritidspas

Da Sport & Fritid har fået et nyt afregningssystem, skal afregning af Fritidspas nu ske via Foreningsportalen.

21.02.2019 Ib Stenvang

Velkommen til Foreningsportalen i Aarhus kommune

Der kan ikke bookes tider med øjeblikkelig virkning fra torsdag den 12. marts 2020 via portalen til og med søndag den 7. juni, da alle vores skoler og anlæg er lukket grundet COVID-19.

Dog er der fra mandag den 11. maj en åbning af udendørs faciliteter for foreningsbrug, boldbaner.

Hvad kan du bruge Foreningsportalen til?

Borgere i Aarhus Kommune kan bruge Foreningsportalen til at se, hvilke folkeoplysende foreninger der findes i Aarhus Kommune og hvilke aktiviteter foreningerne har. Borgerne kan også ansøge om fritidspas.

Alle godkendte folkeoplysende foreninger har fået tildelt et Brugernavn og Login til Foreningsportalen. Ved at logge ind får man adgang til at søge tilskud, afregne for Fritidspas, tilmelde sig kurser, ajourføre foreningskontaktoplysninger, samt booke kommunale lokaler fx Idrætsfaciliteter og klasse- og faglokaler.

Lokalerne kan bookes efter kl. 15.00 på hverdage samt i weekender og skoleferier. Ved anvisningen af lokaler har aktiviteter for børn og unge under 25 år fortrinsret i tidsrummet fra 15.00 – 20.00.

Lokalerne bookes til foreningspris. Taksterne for de enkelte typer af lokaler kan findes under fanebladet ”Regler og info”.

Kommunale institutioner og folkeskoler kan booke lokaler til kommunale aktiviteter og møder på egen skole efter klokken 15 (til skole- eller klasserelaterede aktiviteter).

Kontakt booking@mkb.aarhus.dk for Login til Foreningsportalen.

Private og virksomheder kan leje lokaler til kommerciel takst. Lokalerne må kun benyttes til det, de er beregnet til, fx idræt i idrætslokaler, madlavning i skolekøkken osv. Se priser under ”Regler og info”.

Man kan ikke leje lokaler til festlige arrangementer såsom bryllup, barnedåb eller lignede. For at kunne booke skal man oprette sig som bruger.

Almennyttige og sociale foreninger kan på baggrund af en konkret vurdering booke lokaler til enkeltstående arrangementer, fx kan grundejerforeninger låne et lokale til den årlige generalforsamling.