Foreningen af Oromoer i DK

Oromo udgør over 40% af Etiopiens samlede befolkning og er den næststørste etniske  gruppe i Afrika. De har deres eget unikke sprog (Afaan Oromo), egen kultur og traditioner. Oromoer har været på flugt, og forsætter med at flygte fra deres hjemland, Oromiyaa, på grund af politisk forfølgelse, økonomisk uretfærdighed og krænkelser af menneskerettighederne begået mod dem alene på grund ad deres etnicitet.

FODK ikke er en politisk organisation/forening, men derimod en social forening med formål af udvikling den Oromisk kultur, og øge bevidstheden til det danske samfund.

Foreningens formål er at formidle Oromos kultur og historie. Foreningen arbejder med:

• At skabe tæt kontakt til danskere og udveksler erfaringer og støtte integration.
• Iværksætte kreativ aktiviteter, hvor f.eks. danske børn med oromiske etnisk baggrund skulle lære deres forældres historier og kultur. Det samme vil vi gøre for de voksne, hvor de kan lære det danske kultur og integrer sig i det danske samfundet. Vi bl.a. vil lave sport aktiviteter for medlemmerne.
• Etablere samarbejde med lignende foreninger.

Oromisk undervisning er en af vores fast aktivitet for både børn og voksen. Der er kommet nye asyl ansøger som er nu en del af foreningen. Dem har foreningen været meget modtagelige, og give dem de hjælpe de har bruge for så de hurtige kan komme gang i det danske samfund. Give dem lidt undervisning i hvordan det danske samfund funger og  hvad de skal være opmærksom på gennem diskussion forum.  Foreningen har stå til rådighed for de asyler ansøger som de kan komme til hvis de har bruge for hjælpe.

Mere information:

CVR: 36164239

Kontaktperson: Ebisse Wami Petersen

Tlf.: 23484397

Mail: fodk2015@gmail.com

Faste aktiviteter:

• Undervisning (Børn og unge)

Børn og unge = Aldersgruppen 0-17 år

Voksne = Aldersgruppen 18-59 år

Seniorer = Aldersgruppen 60+

Handicappede = Hvis handicappede kan deltage i jeres aktiviteter.

Tilskudsregnskaber

Se foreningens tilskudsregnskab her

Bookingoplysninger

Foreningen lejer kommunale lokaler på følgende lokationer: