De Forenede Afghanere

Foreningen " De Forenede Afghanere".
Det er så fedt, hyggeligt og læringsrigt, at være medlem af De Forenede Afghanere.
Vores medlemmer er børn, unge og deres forældre og bedsteforældre.
Foreningen er stiftet i juni 2008 og i den sidste tid har vi fået mange nye medlemmer bestående af børnefamilier. Der er flere og flere, især børnefamilier, som har vist stor interesse i at være en del af vores forening

Medlemsforhold:
De Forenede Afghanere består i øjeblikket af 75 medlemmer, hvoraf den højeste grænse for medlemsantal er på 100 medlemmer. Det er kun børnefamilier, der kan blive optaget i foreningen. Optagelsen af nye- og bestyrelsesmedlemmer besluttes på generalforsamling, hvor det er flertallet der bestemmer, hvem der skal blive optaget i foreningen eller blive bestyrelsesmedlem. Alle børnefamilier er velkommen til at ansøge om optagelsen i De Forenede Afghanere-Ansøgningerne vil blive behandlet retfærdig og så hurtigt som muligt.

Kontingent:

Børn alderen: 3 - 5 år: 300 kroner årligt
Børn alderen: 6 -18 år: 400 kroner årligt
Per voksen alderen: 19- 24 år: 300 kroner årligt
Per voksen alderen: 25-59 år: 75 kroner årligt

Per voksen alderen: 60 år og derover: 150 kroner årligt

Bestyrelsen:
Foreningen har 7 bestyrelsesmedlemmer: formand, næstformand, kasserer, revisor samt 3 kulturelle- og sociale aktivitets ansvarlige medlemmer.

Foreningens værdier er: omsorg, anerkendelse, relationer, fællesskab, medbestemmelse og udvikling. Det er af stor værdi og vigtighed for os, at alle vores medlemmer tager aktivt del i  aktiviteterne. Medlemmerne har derfor stor indflydelse på det, der sker omkring dem, og alle har lov til at komme med forslag, idéer til forbedring af foreningens aktiviteter.

I foreningen arbejder vi meget bevidst om at møde hinanden med en stor respekt for at skabe gode relationer og fællesskaber mellem vores medlemmer " børn, unge og deres forældre".

Aktiviteter:
Vi har bestemte aktiviteter i foreningen som foregår på Søndervangskolen i Viby J.
Aktiviteterne er: madlavning, svømning, musik, dans, bevægelse, motoriskudvikling og det sociale liv.

Madlavning:
Hver tirsdag fra Kl. 16.00- 20.00 laver vi mad med vores børn, unge og deres forældre.
Maden laver vi efter både afghanske og danske opskrifter.
Formålet med madlavning er, at lære vores børn og unge madlavning, at rydde op, vaske op og det sociale aspekt af livet.

Hver uge er der en til to voksne, som er ansvarlige for indkøb og dagens aktivitet.

Vedkommende tager lederskab og alle andre medlemmerne af foreningen hjælper selvfølgelig til.
Børnene og de unge deltager aktivt i aktiviteten, hvor de bruger deres kreative evne i aktiviteten og der er en god kommunikation mellem børn og voksne.

Svømning:
Vi er bevidste om vigtighed af at leve sundt, derfor er motion og bevægelse af stor betydning for vores medlemmer.

De Forenede Afghanere tilbyder sine medlemmer svømning tre gange om ugen, hvor medlemmerne med stor interesse tager del i aktiviteten.

Vi har både mandlige-og kvindelige livreddere i foreningen, som er kvalificerede til at undervise og lære vores børn, unge og deres forældre at svømme.
Om onsdagen fra kl. 21.00- 22.00 er der svømning for mændene, altså børn, unge og deres fædre.
Om torsdagen fra kl. 16.00- 17.00 har vi svømning for vores kvindelige medlemmer " børn, unge og deres mødre".  Vi har fra januar 2017 også kunne tilbyde svømning for vores kvindelige medlemmer "børn og unge og deres mødre" om lørdagen fra kl. 13.00- 15.00

Traditioner:

Vi fejrer både danske og afghanske højtider, f. eks. Eid fest, jul, nytår mm.

Kontaktperson: Bibi Aisha-Amiry

Mail: bibi-aisha@hotmail.com

• Madlavning (Børn og unge)
  • Svømning (Seniorer)